Скрытый текст
The Keno brothers provide startling examples of preservation prices. A William and Mary armchair from the 1700s with its original finish that has darkened over the years can go for more than $120,000, but one that has been stripped and refinished is worth a fraction of that. Another example is a rare banjo clock from the early 1800s by the famous clock maker Aaron Willard. In otherwise perfect shape, its gears were clogged with dust, so a well-intentioned repairman not only cleaned the movement, but also polished every part. The clock had sold for $28,000 after it was discovered, but when an auction house mistakenly assumed the old clock had new works, it went for only $7,000.
To maximize the resale value of an unrestored car, the Kenos recommend that owners keep the original parts (even if they’re damaged or worn out) as well as photographs, manuals and trophies.
One example of an untouched car bringing a premium over restored versions is a 1962 Mercedes-Benz 300SL roadster that sold for $951,000 at a Gooding & Company auction in Arizona last year. The president of the auction house, David Gooding, said a fully restored SL would usually sell for 20 to 30 percent less.
Братья Кено приводят поразительные примеры цен на сохранение. Кресло Уильяма и Марии 1700-х годов с оригинальной отделкой, которая потемнела за эти годы, может стоить более 120 000 долларов, но то, что было разобрано и отремонтировано, стоит того. Другим примером являются редкие часы банджо с начала 1800-х годов от известного производителя часов Аарона Уилларда. В идеальной форме его шестерни были забиты пылью, поэтому доброжелательный ремонтник не только очистил механизм, но и отполировал каждую деталь. Часы были проданы за 28 000 долларов после того, как они были обнаружены, но когда аукционный дом ошибочно предположил, что на старых часах были новые работы, их стоимость составила всего 7 000 долларов.
Чтобы максимизировать стоимость невосстановленного автомобиля при перепродаже, Kenos рекомендует владельцам сохранить оригинальные детали (даже если они повреждены или изношены), а также фотографии, руководства и трофеи.
Одним из примеров нетронутого автомобиля, приносящего премию за восстановленные версии, является родстер Mercedes-Benz 300SL 1962 года, который был продан за 951 000 долларов на аукционе Gooding & Company в Аризоне в прошлом году. Президент аукционного дома Дэвид Гудинг сказал, что полностью восстановленный SL обычно продается на 20-30 процентов дешевле.
A good example is the Simeone Museum’s Daytona Coupe — a sleeker, enclosed version of the legendary Shelby Cobra. It was built in the 1960s for the high-speed straights of Le Mans, to topple the Europeans’ domination of the 24-hour race (which it did). Only six Daytona Coupes were made, and years ago five of them were fully restored, erasing some of their unique history. The museum’s Daytona Coupe is the only one still wearing its original paint, so it also serves as an invaluable reference vehicle.
Хорошим примером является Daytona Coupe из Музея Симеоне - изящная, закрытая версия легендарной Shelby Cobra. Он был построен в 1960-х годах для скоростных прямых трасс Ле-Мана, чтобы свергнуть доминирование европейцев в 24-часовой гонке (что он и сделал). Было изготовлено всего шесть купе Daytona Coupe, и пять лет назад они были полностью восстановлены, стерев часть своей уникальной истории. Музейный Daytona Coupe - единственный, все еще носящий свою оригинальную краску, поэтому он также служит бесценным эталонным средством.